Külön csatorna a kerékpárszerelésnek (BAMA, 2015.01.25.)

Korábban csak a szórakozás miatt néztünk videókat az interneten, ám ma már az ismeretszerzés is fontos szempont – többek között erről is beszélt Glózer Rita kommunikációkutató a BAMA-n megjelent interjúban.

– Hogyan talált rá erre a témára?

– Az egyik órámon az internetes mémeket vizsgáltuk, s az egyik hallgatóm hívta fel a figyelmet azokra a videókra, amelyek a youtube-on találhatók, s amelyek annyiban különlegesek, hogy részint direkt ide készülnek, részint pedig komoly rajongótáboruk van. Utánanéztem ezeknek, nagyon megtetszettek, úgyhogy kutatni kezdtem.

– Lehet naprakésznek lenni egy ilyen gyorsan változó közegben?

– Az én helyzetemet nagymértékben megkönnyíti, hogy van egy tizenegy éves lányom, úgyhogy tőle kapom az információkat arról, hogy mi most a trend.

– És mi?

– Az egyre speciálisabb tartalmak. Korábban elsősorban azért néztünk videókat az interneten, mert szórakozni akartunk, ma már azonban az ismeretszerzés is fontos szempont. Hogy egy példát is mondjak: van külön videócsatornája a kerékpárszerelésnek. Bár ezeket egyre fiatalabbak készítik, s a célközönség is ez a korosztály, tehát javarészt a húsz éven aluliak, de azért az idősebbek is nyitottak erre.

– Most, hogy mondja, eszembe jutott, hogy egyszer, amikor nem tudtam megdönteni az ülést a kocsiban, én is a youtube-on kerestem videót, ami segíthet…

– Igen, ilyenekre gondolok. Egy kutató számára nagyon érdekes, hogy miként alakul ez a közeg. Nyilván, ahogy a televízió vagy az újság esetében, a hitelesség a legfontosabb kérdés: itt azonban gyorsan pontot lehet tenni a végére, hiszen ami jó, az gyorsan népszerű lesz, ha pedig már nem jó, akkor nem fogja nézni a kutya sem.

– Vannak már sztárjai is ennek a műfajnak?

– Bár nálunk, Magyarországon még csak most kezd elterjedni ez a kommunikációs forma, sztárok azért már most is vannak. Ők azok, akiket sokan követnek, akiknek a véleményére adnak, legyen az egy filmről szóló kritika, egy recept vagy bármi, ami érdekli a fiatalokat. A tinédzserek ízlését nagymértékben tudják befolyásolni, de az is igaz ugyanakkor, hogy ez valószínűleg tiszavirág életű siker. A készítők ugyanis szintén fiatalok, ez nekik inkább csak hobbi – amint kilépnek a való életbe, ez másodlagossá válik. Meg amúgy is: jönnek majd az új sztárok, akik kiszorítják őket. Mivel ez egy remek önkifejezési forma, mindig lesz utánpótlás.


Kilenc évvel ezelőtt doktorált kommunikációból

Glózer Rita 1971-ben született Ajkán. A gimnázium elvégzése után a pécsi egyetem bölcsészkarának magyar szakára járt, amely mellett a kommunikációt is elvégezte. 1994-ben diplomázott, ezt követően a PTE BTK dékáni hivatalában dolgozott különféle beosztásokban, többek között hivatalvezetőként is. Előbb óraadó, majd 2002-től főállású oktató a Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékén. 2006-ban szerzett PhD-fokozatot a PTE BTK Kommunikáció Doktori Programjában. Kutatási területei a diskurzuselemzés, a szervezeti és politikai kommunikáció, valamint a civil szervezetek. Házas, két gyermeke van, egy tizenegy éves lány és egy nyolcéves fiú.

Forrás: http://www.bama.hu/baranya/kultura/kulon-csatorna-a-kerekparszerelesnek-592148